Innoveren doe je samen met de klant

Onno Hoitinga, hoofd van de afdeling Male Grooming van Philips Drachten, vertelde tijdens het Innovatiecafé van 28 maart jl. over hoe digitalisering ingezet kan worden bij de innovatie van scheerapparaten.De locatie in Drachten is één van de grootste ontwikkel- en productiecentra in Europa. Philips ontwikkelt hier innovatieve producten zoals scheerapparaten, baardtrimmers, haardrogers, Wake-up Lights etc. Er werken 2000 medewerkers, waaronder 600 ontwikkelaars van 35 verschillende nationaliteiten. 

Digitalisering is overal en heeft onze economie en leefomgeving compleet veranderd. Het biedt oplossingen voor  maatschappelijke vraagstukken en volop kansen voor bedrijven. In Smart Industries worden alle spelers uit de maak- en dienstverlenende industrie (consumenten, bedrijven, toeleveranciers) via het Internet of Things aan elkaar gekoppeld en gaan continu informatie delen. 

In 2011 maakte Philips de beslissing om grote stappen te zetten in de digitale transformatie. Voor Philips bestond dit uit: het juist en slim omgaan met data, het gebruik van baanbrekende technologieën en het inrichten van slimme productiesystemen om zo laat mogelijk in het proces nog klantspecifieke elementen toe te voegen aan een product (mass customization). Al deze factoren hebben grote impact gehad op het ontwerpproces en de productiesnelheid. Onno Hoitinga vertelde hoe dit proces is verlopen (en nog steeds verloopt) en tegen welke uitdagingen Philips aanloopt in deze zoektocht naar vernieuwing. 

Durf te experimenteren, betrek de klant bij innovatie en ga uit van een integraal model. Kijk dus niet alleen naar innovatie van het product zelf, maar juist ook naar vernieuwende marketing en innovaties in het businessmodel. Dank aan het Innovatiecluster Drachten voor de samenwerking en Philips Drachten de gastvrije ontvangst!