Jan Brolsma: “Start-up zijn wordt geromantiseerd”.

Nuchter vertelt Jan Brolsma over de visie,  de start en het huidige succes van zijn bedrijf Elfskot. De Drachtster startup heeft in korte tijd veel nieuwe klanten en successen behaald, staat in internationale belangstelling en won afgelopen jaar verschillende innovatieprijzen. Maar de weg ernaar toe was lastig en niet altijd leuk. “Start-up zijn wordt geromantiseerd”, aldus Jan tijdens het Innovatiecafé van het Innovatiehuis Drachten.

“We waren iets aan het ontwikkelen wat nog niet bestond. En dat het nog niet bestond, was niet voor niets, daar kwamen we snel achter. De weg van ontwikkeling was complex.” Elfskot is ontwikkelaar van de eerste generieke plug and play productconfigurator. Software voor het op maat maken van producten waarop allerlei variaties mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan landbouwmachines met soms wel duizenden opties. Om te bepalen welke mogelijkheden het beste passen bij de wensen van een boer, kan deze online een vragenlijst invullen met als uitkomst zijn ideale machine. Zo zorgt de software van Elfskot online voor maatoplossingen. Elfskot springt hiermee in op de behoefte aan maatwerk en online zoek- en koopgedrag van klanten.

De configurator is nu ontwikkeld en Elfskot is de markt op gegaan. Niet alleen de ontwikkeling van de configurator bleek complex, ook bij de vermarkting en het acquisitietraject liepen Jan en zijn team tegen uitdagingen aan. Hoe vermarkt je een product dat nieuw en uniek is? Uiteindelijk heeft de tweedaagse groei – en innovatiemotor van het Innovatiehuis Drachten Elfskot hierbij op weg geholpen. “We verkopen nu een soort workshops, waarin we een dag lang in een bedrijf met de configurator aan het werk zijn. Zo kan de klant zien en testen hoe de configurator bevalt. En dit loopt als een trein.”

Jan vertelt met trots over zijn team. Een club jonge supertalenten. Niet alleen collega’s maar ook vrienden. Wij hebben alleen maar hele goede mensen nodig. De collega’s krijgen veel verantwoordelijkheid en delen ook mee in de winst. Hoe nuchter Jan ook klinkt; de ambities zijn groot. “Eerst willen we Nederland veroveren en over 3 a 4 jaar? Dan willen we wereldwijd marktleider zijn.”