Vol Innovatiehuis in Drachten op 8 december!

Vol Innovatiehuis in Drachten op 8 december!
Tijdens het project ‘Innovatieversneller’ van het Innovatiehuis Drachten (IHD) is gebleken dat veel ondernemers vragen hebben over hoe zij de kosten, die innoveren met zich mee brengt, kunnen (mede) financieren. Deze vragen zijn gebundeld en op basis daarvan is op 8 december jl. een bijeenkomst georganiseerd door het IHD. Verschillende specialisten hebben de mogelijkheden om geld aan te trekken, toegelicht aan een groep ondernemers.

Hoe financier ik de vernieuwing?
Minne Dolstra (voorzitter OVD/IHD): “De kredietcrisis heeft voor een opmars gezorgd van initiatieven om geld aan te trekken om o.a. te innoveren. Die initiatieven zijn inmiddels uitgegroeid tot volwassen alternatieven.” Naast bancaire financieringen, leveranciers en subsidies zijn dit Informal Investors, crowdfunding, fondsen en niet te vergeten de donaties en persoonlijke leningen van “Family, Fools & Friends”, zoals Marcel Annema (BANKK) deze fans van het eerste uur noemde. Dit zijn vormen die met name ondersteuning bieden in de eerste fases van ontwikkeling: van idee tot prototype. Dennis Carton (TCNN) schetste een 9-tal (noordelijke) subsidies die allemaal betrekking hebben op innovaties en veranderde permanent de blik waarmee wij naar treinen kijken: het snelste ontwerp is afgekeken van de belijning van de ijsvogel.

‘What You See Is What You Get’

Als de innovatie in (massa)productie kan worden genomen en daarmee klaar is om op de markt geïntroduceerd te worden, bieden subsidies geen soelaas meer. Het Doefonds Fryslân blijft nog wel wat langer betrokken: totdat de werkelijke groei zich aan dient. Daarna nemen participatiemaatschappijen zoals de NOM en Venture Capitals het heft over. Diederik Jongema van het Doefonds geeft ons ook een inkijkje in het innovatiepotentieel van Friesland. Opmerkelijk is dat de gerealiseerde innovatieprestatie hoger ligt dan het ingeschatte innovatiepotentieel (bron: ING/CBS/KvK) en leidt tot een korte discussie of Friesland zichzelf beter moet promoten. Marcel Annema pleit ervoor om ‘gewoon zo door te gaan’. Hij schetst hun contacten met Informal Investors uit de randstad, die graag zaken doen met noordelijke ondernemers vanwege hun nuchtere mentaliteit: ‘What You See Is What You Get’. Ook spreken de veelal tastbare producten die hier worden ontwikkeld makkelijk tot de verbeelding.

Ondernemen op de achterkant van een bierviltje
Maar zo’n lancering in de markt gaat niet vanzelf. Alhoewel crowdfunding in eerste instantie bedoeld lijkt om geld op te halen, liet Rick Feringa (Volgo) de aanwezigen verrassende voorbeelden zien van de andere doelen die je met crowdfundingsacties kan bereiken: het aftasten of er voldoende vraag naar is in de markt bijvoorbeeld. Hij stelt het nog zelfs scherper met zijn definitie van Crowdfunding: “een marketingcampagne waarbij je financiering ophaalt.” Waar je dan bij stil moet staan in het ontwerpen van je campagne is waarom mensen mee zouden willen doen met jouw project. De drijfveren van mensen in het algemeen om als geldschieter deel te nemen aan crowdfunding lopen uiteen tussen zakelijke en persoonlijke overwegingen: rendement, risicospreiding, fun persoonlijk en/of sociaal.

De volledige presentaties van de middag vindt u hier:
presentatie-volgo-rick-feringa
presentatie-subsidies-tcnn-dennis-carton
presentatie-flinc-arjen-schol
presentatie-doefonds-diederik-jongema
presentatie-bankk-marcel-annema

Foto’s: Sieta Stel Fotografie