Terugblik Innovatiecafé 12 april 2018

Innoveren doe je samen met je klant! Dat is één van de belangrijkste inzichten van Jetze Botma, voormalig directeur – eigenaar van Kiestra Lab Automation (nu BD Kiestra). Jetze deelde zijn inzichten in het allereerste Innovatiecafé van het Innovatiehuis Drachten. Het concept met Jetze Botma als spreker trok veel belangstelling; ruim 40 ondernemers uit Drachten kwamen bijeen om nieuwe inzichten te verkrijgen én te netwerken.

Belangrijkste inzichten:

– Tijdens de presentatie kwam als eerste de vraag naar boven: wat is innoveren? Niet alleen vernieuwen, veranderen, verbeteren, en toevoegen zijn hier onderdeel van; ook is het soms de kunst om iets weg te laten.

– Ook leerden we dat innovaties worden bedacht op de meest onverwachte momenten. In de kroeg, zomaar, op een zondagmorgen onder de douche… Creativiteit kent geen timing.

– Daarbij helpt het maken van de SWOT je om tot innovaties te komen. Deze generieke methode om vanuit de confrontatie van richtinggevende kansen en sterkten door brainstorming tot innovatie ideeën te komen.

– Hanteer een open innovatiemodel waarin je innoveert samen met je klanten, het onderwijs, en de overheid. Maak bovendien gebruik van alle beschikbare subsidies.

– Kies voor een krachtige en duidelijke groeistrategie. Focus, zodat je ergens op volle kracht kunt domineren in plaats van dat je je resources verspreidt.

– Kijk op een andere manier naar sales; verkoop niet je product maar kruip in de huid van je klant en daag hem of haar uit met nieuwe inzichten in zijn of haar probleem en behoeften. Een goed voorbeeld hiervan is het boek The Challenger Sale van Matthew Dixon en Brent Adamson.

– Van projectmanagement naar changemanagement: van focus op de techniek naar focus op de emoties van mensen, om zo weerstand en onzekerheid ten aanzien van vernieuwing en verandering weg te nemen.